Perkhidmatan Kami
Perkhidmatan kami
Perkhidmatan yang kami tawarkan meliputi perkhidmatan ICT untuk warga UMS dan juga orang awam mana yang berkenaan. Kami berharap, kami dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik bertaraf dunia untuk semua.
PUSAT DATA
Pengenalan
Pusat Data UMS yang terletak di bangunan Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (JTMK) bertanggungjawab dalam pengurusan dan pemantauan pelayan komputer. Operasi pusat data adalah 24/7 bagi memastikan capaian perkhidmatan atas talian sentiasa tersedia. Pusat data menyediakan keperluan pelayan untuk sistem aplikasi sama ada dalam bentuk Virtual Machine Server atau Physical Server. Di antara tujuan pusat data diwujudkan adalah seperti berikut:-
Pusat Data mengurus penyelengaraan peralatan pelayan bagi memastikan operasi aplikasi berada dalam keadaan baik dan berjalan lancar serta dalam ketersediaan (availability) yang tinggi. Bilik pelayan pusat data disediakan kemudahan rangkaian, bekalan elektrik dan penghawa dingin selama 24 jam bagi memastikan kelancaran operasi. Penyelenggaraan dan pengurusan pusat data meliputi:-
Pusat data bertanggunjawab dalam pemulihan bencana sekiranya berlaku insiden yang melibatkan kerosakan yang mengakibatkan operasi perkhidmatan atas talian tergendala. Antara tugas-tugas pusat data dalam pengurusan dan pemulihan bencana termasuklah:-
Pusat Data menyediakan perkhidmatan untuk penampatan pelayan fizikal dan sistem apliaksi daripada jabatan atau fakulti lain sama ada untuk jangkamasa pendek atau panjang untuk tujuan yang lebih khusus seperti aktviti penyelidikan, kegunaan sendiri jabatan dan lain-lain. Walaubagaimanapun, perkhidmatan penempatan ini tertakluk kepada kelulusan daripada pihak pengurusan JTMK.
Keterangan lanjut, emel kami di jtmk@ums.edu.my
Pusat Data UMS yang terletak di bangunan Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (JTMK) bertanggungjawab dalam pengurusan dan pemantauan pelayan komputer. Operasi pusat data adalah 24/7 bagi memastikan capaian perkhidmatan atas talian sentiasa tersedia. Pusat data menyediakan keperluan pelayan untuk sistem aplikasi sama ada dalam bentuk Virtual Machine Server atau Physical Server. Di antara tujuan pusat data diwujudkan adalah seperti berikut:-
- Menyediakan pelayan (server) & storan (storage) untuk sistem aplikasi di UMS
- Menyimpan & mengurus data-data sistem aplikasi di UMS
- Menyediakan perkhidmatan Backup and Restore untuk sistem aplikasi di UMS
- Menyediakan ruang sewa server untuk keperluan organisasi luar dari UMS
- Merancang, mengenalpasti dan melaksana projek-projek yang berpotensi meningkatkan pengurusan Pusat Data
- Merancang dan menyelaras keperluan kapasiti Pusat Data Induk
- Merancang keperluan Standard Operating Procedure (SOP) bagi Pusat Data
Pusat Data mengurus penyelengaraan peralatan pelayan bagi memastikan operasi aplikasi berada dalam keadaan baik dan berjalan lancar serta dalam ketersediaan (availability) yang tinggi. Bilik pelayan pusat data disediakan kemudahan rangkaian, bekalan elektrik dan penghawa dingin selama 24 jam bagi memastikan kelancaran operasi. Penyelenggaraan dan pengurusan pusat data meliputi:-
- Mengurus dan memantau kontrak untuk memastikan Service Level Agreement (SLA) dipatuhi
- Mengurus pematuhan Standard Operating Procedure (SOP).
- Mengurus penyelenggaraan pembetulan dan pencegahan setiap pelayan dan storan.
- Mengurus dan memantau pengoperasian e-mel rasmi UMS.
- Mengurus perolehan pelayan dan storan
- Menyedia dan mengurus keperluan fasiliti Pusat Data dan memastikan sentiasa dalam keadaan kondusif
Pusat data bertanggunjawab dalam pemulihan bencana sekiranya berlaku insiden yang melibatkan kerosakan yang mengakibatkan operasi perkhidmatan atas talian tergendala. Antara tugas-tugas pusat data dalam pengurusan dan pemulihan bencana termasuklah:-
- Mengurus dan memastikan semua aktiviti backup dan recovery mematuhi SOP
- Menyediakan khidmat nasihat operasi backup dan recovery
- Mengurus dan memastikan keselamatan data backup.
- Mengurus dan memastikan setiap integriti data backup.
- Mengurus dan memastikan setiap aplikasi kritikal universiti mempunyai backup.
- Menyedia dan mengurus keperluan backup dan recovery.
Pusat Data menyediakan perkhidmatan untuk penampatan pelayan fizikal dan sistem apliaksi daripada jabatan atau fakulti lain sama ada untuk jangkamasa pendek atau panjang untuk tujuan yang lebih khusus seperti aktviti penyelidikan, kegunaan sendiri jabatan dan lain-lain. Walaubagaimanapun, perkhidmatan penempatan ini tertakluk kepada kelulusan daripada pihak pengurusan JTMK.
Keterangan lanjut, emel kami di jtmk@ums.edu.my
PERKHIDMATAN WIFI
Pengenalan
Wireless Fidelity atau singkatannya Wi-Fi merupakan piawai untuk rangkaian kawasan setempat tanpa wayar bagi alat elektronik untuk bertukar data atau bersambung ke internet menerusi WLAN iaitu Wireless Local Area Network yang berdasarkan spesifikasi IEEE 802.11. Dengan menggunakan sebuah Wi-Fi AP (access point) atau wireless router, sebuah jaringan LAN atau internet boleh diakses tanpa kabel dalam lingkungan 300 kaki persegi atau sekitar lingkungan 100 meter.
Univerisiti Malaysia Sabah (UMS) menyediakan perkhidmatan dan kemudahan Wi-Fi kepada para pelajar mahupun staf UMS. Selain pelajar dan staf UMS, kemudahan Wi-Fi juga disediakan kepada pelawat (pelajar, penyelidik dan pembekal) dari luar UMS. Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi bertanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan dan kemudahan ini serta memastikan liputan Wi-Fi dalam kampus induk serta kampus-kampus cawangan diperluaskan dari semasa ke semasa.
Liputan Teknologi Wi-fi di UMS
Liputan Wi-Fi di UMS merangkumi setiap sudut serta boleh diakses pada setiap masa di lokasi-lokasi seperti fakulti-fakulti, dewan-dewan kuliah, kolej-kolej kediaman termasuk kolej kediaman pelajar di luar kawasan UMS, perpustakaan, pusat penyelidikan dan pejabat-pejabat pentadbiran.
Cara-cara Penggunaan Wi-fi di UMS
Setiap pengguna boleh menggunakan tiga (3) peranti dalam satu masa bagi perkhidmatan universiti. Berikut adalah ringkasan cara-cara untuk akses ke Wi-Fi UMS:-
Keterangan lanjut, emel kami di jtmk@ums.edu.my
Wireless Fidelity atau singkatannya Wi-Fi merupakan piawai untuk rangkaian kawasan setempat tanpa wayar bagi alat elektronik untuk bertukar data atau bersambung ke internet menerusi WLAN iaitu Wireless Local Area Network yang berdasarkan spesifikasi IEEE 802.11. Dengan menggunakan sebuah Wi-Fi AP (access point) atau wireless router, sebuah jaringan LAN atau internet boleh diakses tanpa kabel dalam lingkungan 300 kaki persegi atau sekitar lingkungan 100 meter.
Univerisiti Malaysia Sabah (UMS) menyediakan perkhidmatan dan kemudahan Wi-Fi kepada para pelajar mahupun staf UMS. Selain pelajar dan staf UMS, kemudahan Wi-Fi juga disediakan kepada pelawat (pelajar, penyelidik dan pembekal) dari luar UMS. Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi bertanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan dan kemudahan ini serta memastikan liputan Wi-Fi dalam kampus induk serta kampus-kampus cawangan diperluaskan dari semasa ke semasa.
Liputan Teknologi Wi-fi di UMS
Liputan Wi-Fi di UMS merangkumi setiap sudut serta boleh diakses pada setiap masa di lokasi-lokasi seperti fakulti-fakulti, dewan-dewan kuliah, kolej-kolej kediaman termasuk kolej kediaman pelajar di luar kawasan UMS, perpustakaan, pusat penyelidikan dan pejabat-pejabat pentadbiran.
Cara-cara Penggunaan Wi-fi di UMS
Setiap pengguna boleh menggunakan tiga (3) peranti dalam satu masa bagi perkhidmatan universiti. Berikut adalah ringkasan cara-cara untuk akses ke Wi-Fi UMS:-
- Dalam peranti anda (komputer, smartphone atau tablet), pilih Wi-Fi dan pilih rangkaian Wi-Fi yang tersedia sama UMS-STAFF, UMS-STUDENT, UMS-GUEST atau EDUROAM
- Skrin paparan login akan dipaparkan. Masukkan katanama dan katalaluan anda.
Keterangan lanjut, emel kami di jtmk@ums.edu.my
KESELAMATAN ICT
Pengenalan
Kami menyediakan dan menguruskan keselamatan ICT menggunakan Next Generation Firewall dengan mengurangkan kerumitan dan menurunkan jumlah kos pemilikan.
Ciri-ciri Utama Keselamatan ICT
Kami menyediakan dan menguruskan keselamatan ICT menggunakan Next Generation Firewall dengan mengurangkan kerumitan dan menurunkan jumlah kos pemilikan.
- Dasar Firewall
- Penapisan URL
- Kawalan Aplikasi
- Sistem Pencegahan Penceroboh
Laporkan insiden
Sekiranya anda atau jabatan anda menjadi sasaran penggodaman, pancingan data, serangan ransomware atau aktiviti siber yang menyalahi undang-undang, klik di sini untuk memberitahu kami mengenai kejadian tersebut. Maklumat anda dapat membantu kami dalam mencegah aktiviti sedemikian di masa depan.
Perkhidmatan Kami
Sektor Keselamatan ICT bertanggungjawab dalam mengawal dan mengurangkan risiko ancaman keselamatan ICT di UMS dengan:
- Pengujian dan pengauditan tahap keselamatan ICT
- Peningkatan tahap kesedaran keselamatan ICT warga UMS
- Pembangunan Polisi Keselamatan ICT
- Pelaporan sebarang perlanggaran polisi kepada Jawatankuasa Keselamatan ICT UMS
PERKHIDMATAN SEWAAN RUANG @ JTMK
- Auditorium Auditorium style
- Smart Space Classroom Style
- Bilik/Makmal Komputer Meja Komputer/Classroom Style
- Bilik/Makmal Komputer Meja Komputer/Classroom Style
- Bilik Mesyuarat Meeting Style
- Bilik Perbincangan Meeting Style
- Bilik Perbincangan Meeting Style
Kegunaan: Seminar
Keluasan & Kapasiti: 139.35 mp/ 1,500 kp 100 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan):
Kadar Sewa (Agensi Bukan Kerajaan):
Keluasan & Kapasiti: 139.35 mp/ 1,500 kp 100 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Lantai – karpet
- Siling – asbestos
- Student chair
- Stool
- Auditorium chair
- Whiteboard
- LCD projector
- Motorized screen
- Speakers
- Monitor speaker
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan):
- Sewa/Jam (RM): 300
- Sewa/Hari (RM): 2,400
Kadar Sewa (Agensi Bukan Kerajaan):
- Sewa/Jam (RM): 360
- Sewa/Hari (RM): 2,880
Smart Space
Kegunaan: Seminar/Latihan/Bengkel
Keluasan & Kapasiti:
160.54 mp/ 1,728 kp 50 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Bukan Kerajaan)
Kegunaan: Seminar/Latihan/Bengkel
Keluasan & Kapasiti:
160.54 mp/ 1,728 kp 50 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Lantai – laminating floor
- Siling – asbestos
- Low back fabris chair c/w arm rest
- Student chair c/w castor & gas lift
- LCD projector
- Speaker
- Glass board
- Wifi
- Eduboard/Touch Panel
- Sewa/Jam (RM): 50
- Sewa/Hari (RM): 400
Kadar Sewa (Bukan Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 60
- Sewa/Hari (RM): 480
Bilik Komputer/Makmal Komputer
Nama Bilik: Bilik Komputer Khusus
Kegunaan: Bilik Komputer
Keluasan & Kapasiti: 160.54 mp / 1,728 kp 50 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
Kadar Sewa (Agendi Bukan Kerajaan)
Nama Bilik: Bilik Komputer Khusus
Kegunaan: Bilik Komputer
Keluasan & Kapasiti: 160.54 mp / 1,728 kp 50 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Low back fabric chair c/w arm rest
- Student chair c/w castor & gas lift
- Computer table (lecturer & student)
- Sliding whiteboard
- Softboard
- LCD projector
- Video conferencing
- Speaker
- Komputer HP thin client
- Lantai – ceramic tiles
- Siling – asbestos siling
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 125
- Sewa/Hari (RM): 1,000
Kadar Sewa (Agendi Bukan Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 150
- Sewa/Hari (RM): 1,200
Bilik Komputer/Makmal Komputer
Nama Bilik: Bilik Latihan Khusus ICT 1 & 2
Kegunaan: Bilik Komputer
Keluasan & Kapasiti: 160.54 mp / 1,728 kp 25 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Nama Bilik: Bilik Latihan Khusus ICT 1 & 2
Kegunaan: Bilik Komputer
Keluasan & Kapasiti: 160.54 mp / 1,728 kp 25 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Low back fabric chair c/w arm rest
- Student chair c/w castor & gas lift
- Computer table (lecturer & student)
- Sliding whiteboard
- Softboard
- LCD projector
- Video comferencing
- Speaker
- Komputer desktop
- Lantai – karpet
- Siling – asbestos siling
- Sewa/Jam (RM): 62.50
- Sewa/Hari (RM): 500
- Sewa/Jam (RM): 75
- Sewa/Hari (RM): 600
Bilik Mesyuarat
Nama Bilik: Bilik Mesyuarat Utama
Kegunaan: Mesyuarat
Keluasan & Kapasiti: 139.35 mp /1,500 kp 30 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
Nama Bilik: Bilik Mesyuarat Utama
Kegunaan: Mesyuarat
Keluasan & Kapasiti: 139.35 mp /1,500 kp 30 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Lantai –karpet
- Siling –asbestos
- LCD projector
- Speaker
- Video conferencing
- Sliding whiteboard
- Softboard
- Low back fabric chair
- Meeting table (special made)
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 60
- Sewa/Hari (RM): 480
- Sewa/Jam (RM): 72
- Sewa/Hari (RM): 576
Bilik Perbincangan
Nama Bilik: Bilik Pengkomersilan
Kegunaan: Bilik Perbincangan
Keluasan & Kapasiti: 29.73 mp /320 kp 7 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Kerajaan)
Nama Bilik: Bilik Pengkomersilan
Kegunaan: Bilik Perbincangan
Keluasan & Kapasiti: 29.73 mp /320 kp 7 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Lantai – ceramic tiles
- Siling – asbestor
- LCD projector
- Video conferencing
- Low back fabric chair
- Meeting table (special made)
Kadar Sewa (Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 20
- Sewa/Hari (RM): 160
- Sewa/Jam (RM): 24
- Sewa/Hari (RM): 192
Bilik Perbincangan
Nama Bilik: Bilik Pendigitan
Kegunaan: Bilik Perbincangan
Keluasan & Kapasiti: 55.74 mp / 600 kp 10 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
Nama Bilik: Bilik Pendigitan
Kegunaan: Bilik Perbincangan
Keluasan & Kapasiti: 55.74 mp / 600 kp 10 orang
Spesifikasi & Kemudahan:
- Lantai – karpet
- Siling –asbestos
- LCD projector
- Low back fabric chair
- Meeting table (special made)
Kadar Sewa (Agensi Kerajaan)
- Sewa/Jam (RM): 30
- Sewa/Hari (RM): 240
- Sewa/Jam (RM): 36
- Sewa/Hari (RM): 288